مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجتالاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […] |
بررسی ابعاد اخلاقی غدیر
نویسنده: نجما کارگر (پژوهشگر دینی مجموعه امام صادق (ع) میبد)
ارسال شده در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۹۸ چکیدهآموزه های اخلاقی در دین اسلام از جایگاه والایی برخوردارند؛ تا بدانجا که پیامبر اکرم (ص) فرموده اند: «انّی بُعثتّ لِاتمّمَ مکارمَ الاَخلاق. همانا برانگیخته شدم تا مکارم اخلاق را تکمیل کنم.» پیامبر اسلام (ص) و ائمه اطهار (ع) و پیروان راستین آنان، نه فقط مروجان راستین آموزه های اخلاقی بوده اند، بلکه خود آنان آینه تمام نمای آن فضائل نیز بوده اند. در قرآن نیز آیات اخلاقی به مراتب بیشتر از آیات احکام دیده می شود. حتى داستانهاى قرآن هم غالبا هدف اخلاقى دارند. شما در کتب حدیث، هزاران حدیث اخلاقى را می یابید که اگر از موضوعات دیگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. مقدمهخداوند حضرت محمد (ص) را در قرآن صاحب خُلق عظیم معرفی نموده (إنّکَ لَعلی خُلُقٍ عَظیمٍ. سوره قلم، آیه ۴) و از ایشان به عنوان الگو و سرمشقی نیکو و حسن یاد کرده است. (وَ لَقد کانَ فِی رَسولِ الله أُسوهٌ حَسنهً لِمَن کانَ یَرجُو اللهَ وَالیَومَ الاخِرَ و ذَکَر اللهَ کَثیراً. سوره احزاب، آیه ۲۴) مفهوم شناسی اخلاقاخلاق جمع «خُلق» و «خُلُق» است. راغب اصفهانی لغت شناس برجسته، می نویسد: «خَلق» و «خُلق» در اصل یکی اند، همچون «شَرب» و شُرب»، با این تفاوت که «خَلق» برای بیان کیفیت ها و شکل ها و صورت هایی ویژه شده است که به واسطه چشم دیده می شود و درک می گردد، و «خُلق» برای بیان نیروها و سرشت ها و ویژگی هایی اختصاص یافته است که با بصیرت فهمیده می شود. غدیر ارائه پایان کار خدا و پیامبر (ص)اولین مسئله ای که در غدیر خم به لحاظ اخلاقی مورد توجه قرار می گیرد، مسئله ی کامل نمودن و به پایان رساندن شایسته هر کاری است. هر کسی باید از انجام جزیی ترین امور زندگی گرفته، تا انجام برنامه ها و پروژه های عظیم تولیدی، صنعتی، ساختمانی و غیره به مسئله کامل نمودن آن کار بیندیشد و در نهایت مقید و ملتزم به ارائه پایان کار باشد. اغلب عواقب سوء و آثار زیانبارِ به پایان نرساندن و کامل نکردن کار یا اموری، گریبانگیر شخص یا جامعه می گردد؛ که گاهی غیر قابل جبران و بازگشت است و این ها همه نتیجه بی تعهدی و بی اخلاقی است. متأسفانه کار یا کار های نیمه تمام و کامل نشده چه از سوی اشخاص و چه از سوی جامعه و جمعیت ها و گروه ها در زمینه های مختلف، بسیاری از اوقات باعث خسارت و آسیب های بزرگ و در بردارنده افسوس های بی حاصل است. شاد بودن در روز عید غدیردر روز غدیر خم هنگامی پیامبر (ص) از جانب خداوند، علی (ع) را به عنوان ولی و جانشین پس از خویش معرفی نمودند، در همان روز این عید را اعلام نمودند. «عید گرفتن روز غدیر از همان سال حجه الوداع و در همان بیان غدیر پس از اتمام خطبه پیامبر (ص) شروع شد.» (انصاری، محمدباقر، اسرار غدیر، ص. ۲۱۵) حضرت مراسم را همان جا به پا داشتند و در خیمه خویش نشستند و با کمال خوشحالی و سرور از تبریک گویندگان استقبال کرند و به آن ها فرمودند: «به من تبریک بگویید زیرا خداوند مرا به نبوت و اهل بیتم را به امامت اختصاص داده است.» (ترجمه: انصاری، محمد رضا، عید غدیر بزرگترین عید اسلامی) مسلمین دسته دسته آمدند و به امیرالمؤمنین این ولایت و جانشینی را تبریک گفتند و نوشته اند: «عمر بن خطاب بر سایرین پیشى گرفت و موقع بیعت گفت: بَخ بَخ لَک یا على أصبحتُ مولاىَ و مولى کلِّ مُؤمن وَ مُؤمنه.» (امینی، عبدالحسین، خلاصه الغدیر در هزار نکته، ص.۶۵) بر همین اساس پیامبر (ص) فرمودند: «روز عید غدیر خم بهترین اعیاد امت من است و این همان روزی است که خداوند بزرگ به فرمان داده است که برادرم علی ابن ابیطالب (ع ) را در آن به رهبری امتم منصوب کنم تا پس از من به وسیله او راه بیابند …» (صابری یزدی، علیرضا، هزار حدیث در فضائل امام علی (ع)، ص.۲۵۷) عید یعنی وقت شادمانی و انبساط خاطر داشتن، عید یعنی زمانی که خُلق انسان به خوشی گرایش پیدا کند و اگر غمی هم در سینه وجود دارد، آن را فراموش کردن و در فضای شادمانی قرار گرفتن. پس بعد دیگر اخلاقی غدیر، شادمان بودن در این روز بزرگ است؛ یعنی در این روز باید شاد بود و دیگران را نیز شاد کرد. عید غدیر، فرهنگ اخلاقیِ شادمانی و سنت جشن گرفتن، هدیه دادن، به دیدن علما و سادات و اقوام رفتن را، پایه گذاری کرده است. امام رضا (ع) «غدیر را روز بشارت، شادی، تبسم و عبادت و اطعام معرفی کرده است.» (غدیر از دیدگاه امام رضا (ع)، قدس آنلاین) مستحب است که در این روز برای خانواده شیرینی گرفت، لباس نو پوشید، غسل کرد و معطر شد. پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر وقتی امر امامت امیرالمؤمنین آشکار شد و تلاش های ایشان نتیجه پیدا کرد، شادمان گشتند و فرمودند: «أَلحمدُلله ألَذی فَضَّلنا عَلی جَمیعِ ألعالَمینَ» و همچنین همه مؤمنینی که آنجا بودند شاد شدند. علامه امینی در الغدیر می نویسد: «روزى که حکومت اسلامى و ولایت عظماى دین به نام شخصیّتى تحقّق یافت که پیغمبر اسلام صلّى اللّه علیه و آله به وحى الهى او را با تصریح و تأکید به آن مقام منصوب فرمود، سزاوارتر است که چنین روزى عید گرفته شود و مجلّلترین مظاهر جشن و سرور در آن نمایان گردد.» (امینی، عبدالحسین، الغدیر، ترجمه و ویرایش جدید، ج. ۱، ص.۴۶۲-۴۶۳) بستن عقد اخوت و اخلاق برادری در روز غدیرپیغمبر اکرم هنگامى که مهاجرین از مکه بدون هیچ سرمایه ای به مدینه آمدند، میان آنها و انصار به قصد الفت بخشیدن قلب هاى مؤمنان مهاجر و مؤمنان انصار، دو به دو عقد اخوّت و برادرى منعقد فرمود و خود نیز با على (ع) پیمان برادرى بست. آمده است که پیامبر (ص) «پیمان برادرى میان هر دو نفر از آن ها (انصار و مهاجرین) انداخت تا به یارى همدیگر و همکارى نسبت به هم ترغیب شوند.» (امینی، عبدالحسین، الغدیر، ترجمه و ویرایش جدید، ج.۳، ص. ۱۶۳) استاد مطهری درباره عقد اخوت می نویسد: «عقد اخوت بین دو نژاد و دو طبقه غیرمتجانس و از همه بالاتر عقد اخوت بین فقیر فاقد همه چیز که از مکه آمده بود با کسى که صاحب خانه و زندگى و همه چیز است. این برادرى، تنها در مرحله تعارف و تشریفات ظاهرى مثل احزاب امروز و افراد همکار حزبى امروز نبود (قصه برادرى و اتحاد روباه و شتر)، از مرحله برادرى و برابرى هم تجاوز کرد، به مرحله ایثار رسید، آیه «وَ یُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ کانَ بِهِمْ خَصاصَهٌ» در شأن آنها نازل شد. چرا این طور گذشتى انصار کردند؟ چون آنها مىدانستند این برادران که از مکه آمدهاند از هستى خود دست شسته و آمدهاند، مردمانى گدا نیستند؛ یعنى روح اینها به مشایعت روح آنها رفت و انعکاسى از روحیه آنها نشان داد. حالا چرا آنها آن گذشت را کردند که بعضى از پدر و مادر و فامیل و زن و بچه و کار و کسب و ثروت دست شستند و آمدند؟ چون مکتب پیشواى عظیمالشأنشان مکتب عمل و تناصف بود نه مکتب قول و تواصف.» (مطهری، مرتضی، یادداشت های استاد مطهری، ج. ۱۳، ص. ۱۳۷) نتیجهاهمیت بعد اخلاقی غدیر کمتر از ابعاد اجتماعی، تاریخی، کلامی و غیره آن نیست؛ بلکه به مراتب مهم تر از دیگر ابعاد آن نیز هست. جامعه علوی امروز ما بیش از هر روز دیگر نیازمند اخلاق هست. جامعه ای که اخلاق در آن سقوط کند، زندگی و زیست در آن جامعه با مشکلات و خطرات عدیده ای همراه می شود. جامعه شیعی و علوی ما باید بداند که مهم ترین روز در تاریخ اسلام که از نظر ما شیعیان روز عید غدیر خم هست، قطعا اخلاق و اخلاقی زیستن در آن جایگاه ویژه ای داشته است که نباید این مهم را فراموش کرد. اگر بپذیریم که مقصد بعثت، تکمیل اخلاق بوده است در حقیقت با غدیر است که پرورش انسان اخلاقی و زیستن اخلاقی حاصل و کامل می شود. به پایان رساندن شایسته و کامل نمودن هر کار، شاد کردن دیگران، عقد اخوت و اخلاق برادری، از آموزه های بزرگ و اخلاقی واقعه ی عظیم غدیر خم است. منابع۱٫ انصاری، محمدباقر، اسرار غدیر، نشر مولود کعبه، چاپ اول، بهار ۱۳۷۴ ۲٫ انصاری، محمد رضا، عید غدیر بزرگترین عید اسلامی، پایگاه اطلاع رسانی حوزه، مجله موعود، شهریور ۱۳۹۱ ۳٫ امینی، عبدالحسین، الغدیر، (ترجمه و ویرایش جدید)، ج. ۱ و ج. ۳، مترجم: واحدی، محمد تقی، شیخ الاسلامی، علی، موسوی، جمال، بهبودی، محمد باقر، قربانی لاهیجی، زین العابدین، شریف رازی، محمد، ثبوت، اکبر ۴٫ امینی، عبدالحسین، خلاصه الغدیر در هزار نکته، تلخیص: معراجی، محمدرضا، انتشارات انتظار سبز، قم ۱۳۸۸ ۵٫ پایگاه علمی فرهنگی اعتقادی الشیعه، خطبه قاصعه. ۶٫ حکیمی، محمدرضا، حکیمی، علی، حکیمی، محمد، ترجمه: آرام، احمد، الحیات، ج.۶، انتشارات دلیل ما، چاپ ششم، تابستان ۱۳۷۸ ۷٫ حکیمی، محمدرضا، عقلانیت جعفری (کتاب اول)، انتشارات دلیل ما، چاپ اول، بهار ۱۳۹۰ ۸٫ دلشاد تهرانی، مصطفی، مقاله نسبت عدالت و اخلاق در نهج البلاغه، فصلنامه پژوهشیِ حدیث و اندیشه، پاییز و زمستان ۱۳۹۰، شماره ۱۲ ۹٫ صابری یزدی، علیرضا، هزار حدیث در فضائل امام علی (ع)، مترجم: انصاری محلاتی، محمدرضا، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم. دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، بهار ۱۳۹۴ ۱۰٫ غدیر از دیدگاه امام رضا (ع)، قدس آنلاین ۱۱٫ مطهری، مرتضی، مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج. ۱۳، انتشارات صدرا، چاپ هشتم، قم ۱۳۷۲ ۱۲٫ هزار، علیرضا، بعد انسانی اجتماعی غدیر، انتشارات دلیل ما، چاپ اول، پاییز ۱۳۷۸ ۲ نظر برای این مطلبیک نظر بگذارید |
از این بعد به غدیر نگاه نکرده بودم. ممنون، مقاله خوبی بود.
مقاله بسیار نو و جدیدی بود. بسیار عالی بو