مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجتالاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […] |
«معرفت فطری و نقش آن در معناشناسی اسماء و صفات الهی» در سخنرانی دکتر برنجکار
نویسنده: نرگس انصاری
ارسال شده در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۹۸ در ادامه برگزاری سلسله سخنرانیهای مجموعه فرهنگی امام جعفر صادق (ع) میبد در تاریخ پنجشنبه، ۱۶ آبان ماه (۱۳۹۸) نشستی با سخنرانی دکتر رضا برنجکار و با موضوع: «معرفت فطری و نقش آن در معناشناسی اسماء و صفات الهی» در تالار علامه حکیمی برگزاری گردید که مورد استقبال حاضران و پرسش آنان نیز قرار گرفت. گزارش کوتاهی از این سخنرانی فراهم شده که حاوی نکات کلیدی در موضوع یادشده است. حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار در مقدمه گفتار خود به بحث های سه گانه ای پرداخت که نیاز اولیه در این بحث را تشکیل میدهد. در اینجا نخست بحث از اثبات وجود خدا مطرح می شود و سپس سخن از اسماء و صفات و افعال الهی یا همان عدل الهی به میان می آید. ایشان بحث را در این جلسه به کلیت اسماء و صفات محدود کرده و پر اهمیت ترین بخش را مبحث معنا شناسی اسماء و صفات بر شمرد که در کتاب های فلسفه دین در دوجا مورد بحث قرار میگیرد. یکی در بحث زبان دین و دیگری در ذیل همان بحث اسماء و صفات. پس از این مباحث مقدماتی به بحث فطرت رسیده و بیان کرد «در نگاه دینی اما مسأله فطرت مطرح است البته با توضیح سنت شیعی در روایات اهل بیت علیهم السلام. به گونه ای که هیچ یک از استدلال های مطرح در کلام و فلسفه اسلامی در روایات اسلامی ما و آیات قرآن برای اثبات خدا وجود ندارد. اما کاربرد فطرت شمار بالایی دارد. به نظر می رسد در ادیان توحیدی کلا چنین است که انسانها اصولاً خداشناس به دنیا می آیند و هیچ فرضی برای خدانشناسی اولیه انسان و نیاز او به دلیل و پذیرش وجود ندارد. یکی از مهمترین آیه ها در این بحث «فطرت الله التی فطر الناس علیها» است اگر چه آیات دیگری نیز وجود دارد. علامه امینی در کتاب المقاصد العلیه به نوزده آیه در قرآن اشاره می کند که در پیوند با فطرت و تبیین مسائل آن است به اضافه یکصد و چهل روایت پیرامون شرح فطرت و مقصود از آن که بر صحیح السند بودن نزدیک به چهل روایت از این مجموعه تاکید می کند. البته صحیح به معنای مورد نظر متأخرین که حاوی صحت در همه اشخاص حاضر در سند است. در همه این روایات در شرح فطرت، سخن از معرفتی است که صنع و ساخت خداست و مربوط به مرحله ای پیشینی در زندگی و حیات انسانی است. به گونه ای که اگر آن آگاهی و معرفت نسبت به خدا وجود نداشته باشد هیچ کس راهی به خدا نخواهد یافت و دیکر راهی به شناخت خدا موجود نیست. این تعریف از فطرت با هیچیک از دیدگاههای مطرح در نظر مفسرین معاصر که در باره فطرت ارائه شده است از قبیل ساختار الهی، یا گرایش الهی داشتن، هماهنگی ندارد. ? #گزارش_تصویری |
یک نظر بگذارید