مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجتالاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […] |
عید «غدیر» بستر گسترش دگرخواهی است
نویسنده: مهدیه روحبخش (پژوهشگر مجموعه امام صادق«ع» میبد)
ارسال شده در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ چکیدهبیرون شدن از “خود خواهی” و به دیگران اندیشیدن از اصول آموزه های تربیتی در فرهنگ اسلامی است که زیربنای فرهنگی برای داشتن یک جامعه متمدن محسوب می شود و بدون آن نمی توان به توسعه ماندگار، امیدی داشت. واقعه غدیر که مهم ترین حادثه تاریخی اسلام، پس از بعثت پیامبر (ص) است، جنبه های مختلف و زوایای گوناگونی برای بررسی دارد که موضوع دگر خواهی از جملۀ آنها است. در مقاله حاضر با نگاهی به تعالیم و توصیه های معصومین (ع) در بارۀ روز غدیر _هیجدهم ذیحجّه_ که در آنها جامعه دینی را به تلاش در جهت برآورده ساختن نیاز همنوعان خود، با نهادینه کردن رفتاری چون میهمان کردن و اطعام، بستن پیمان برادری، بهسازی سطح زندگی، و… مردم را در حقیقت به «دگرخواهی» به جای «خودخواهی» دعوت نموده اند. مقدمهدر نگاه اجتماعی، دیگر خواهی از مبانی رشد جامعه است؛ جامعه می تواند در برخی موارد، مشوّق افراد برای نادیده گرفتن منافع شخصی به نفع اجتماع بزرگ تر باشد و یا بالعکس، آنها را در مسیری هدایت کند که نفع شخصی را به عنوان تنها مبنای تشخیص خود در نظر گیرند. در این شیوه از اندیشه (دگر خواهی) که تا اندازه زیادی متاثر از مکانیسم های روان شناختی همدلی و همدردی است، مردم ارزش ها و اصول زندگی اجتماعی را می آموزند و آن را متجلی می سازند. دین اسلام و آموزه های پر محتوای آن که سبب پیشرفت مادی و معنوی انسان در ابعاد گوناگون زندگی می گردد، به یاری رساندن و در اندیشه دیگران بودن، اهمیت ویژه ای داده است، در بسیاری از آیات قرآن و روایات معصومین (ع) انسان ها از خود خواهی و تنها به خود اندیشیدن نهی شده و به دگر خواهی دعوت می شوند. نمونه هایی از این دگر خواهی ها را که در رفتار و گفتار معصومین (ع) در ارتباط با روز عید بزرگ غدیر مورد تاکید قرار گرفته است، می توان مشاهده و بررسی کرد. دگرخواهی در آموزه های اسلامدر آموزه های اسلامی انسان ها از خود خواهی و تنها به خود اندیشیدن نهی شده و به دگر خواهی دعوت می شوند؛ آیات و احادیث بیشماری که به انفاق، احسان، صدقه، وقف، ایثار و امثال این رفتارها دعوت می کند، در حقیقت دعوت انسان به تربیت جدیدی است که در آن دگر خواهی بر جای خودخواهی نشسته است. با توجه به شأن نزول، در سوره هل أتی، خانواده حضرت زهرا (س) به عنوان کامل ترین ترین مصداق این اندیشه، معرفی شده اند “و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا” ( انسان، ۸) از پیامبر (ص) به روایت امام باقر (ع) نقل شده که به من ایمان نیاورده است کسی که شب سیر بخوابد با اینکه همسایه او گرسنه باشد. (الحیات، ج۱۲، ص ۸۳۴) در نظر آن حضرت بهترینِ مردم کسی است که انسانها از وجود او بهره مند شوند. ( برگرفته از محدثی، جواد، اخلاق اسلامی، ص ۲۰۳) و اجر و پاداش بسیاری برای یاری رساندن به دیگران قائل بودند: “هر کس برای سود رسانی و یاری کردن به برادر خود گام بردارد، پاداش مجاهدان در راه خدا را دارد.” (الحیات، ج ۸، ص ۱۵۰) کمک رسانی و یاری به یکدیگر در روز غدیررفع نیاز دیگران و یاری رساندن به همنوعان خود، از آموزه های انسان ساز مکتب اسلام و از سنت های پسندیده است که ائمه (ع) آن را از طواف کعبه برتر می دانند، برآورده ساختن نیازهای مردم و رفع گرفتاری آنان در روز غدیر مورد سفارش و تاکید بیشتری واقع شده است و امامان معصوم (ع) در این روز بزرگ، انسان ها را به این سنت پسندیده دعوت می نمودند که دو نمونه از این آموزه ها در ادامه آورده می شود؛ در زمان حاکمیت امام علی (ع) در خطبه ای که روز عید غدیر هم زمان با روز جمعه و با حضور بسیاری از مسلمانان خوانده شد، امام (ع) در قسمت های پایانی این خطبه فرمود: رحمت خدا بر شما! بعد از این اجتماع بزرگ، این روز را عید بگیرید و نعمت را بر افراد خانواده و خویشاوندانتان گسترش دهید و نیکی و بخشش پیشه کنید. به یکدیگر نیکی کنید تا خداوند به شما الفت و مهربانی بیشتری عنایت کند… کمک های مالی به دیگران در امروز به اموالتان برکت می بخشد و بر عمرتان می افزاید، در این روز به دیدار فقرا و ضعیفانی که چشم به کمک شما دارند بروید. (بحارالانوار، ج ۹۵، صص ۱۱۲- ۱۱۸، برگرفته از زمانی، احمد، غدیر در سیره اهل بیت (ع)،۱۳۷۶) اطعام کردن در روز غدیراطعام به برادران دینی که از مصادیق احسان و نیکوکاری است و از دستورات مورد سفارش اسلام می باشد، در آیات قرآن و روایات معصومین (ع) مورد توجه بسیار واقع شده است؛ به ویژه نسبت به افرادی که نمی توانند معاش خود را تامین کنند و به غذای سالم و مطلوبی دست یابند. قرآن کریم، در برخی موارد اطعام نیازمندان را بر دیگر افراد جامعه واجب می داند از جمله در مراسم حج _( آیات ۲۷ و ۲۸، حج)_ ، همچنین در موارد بسیاری با توصیف نیکوکاران، مسلمانان را به اطعام دادن تشویق می نماید _در سوره انسان در شان اهل بیت (ع) و از صفات خوب آنها اطعام نیازمندان، ذکر شده است “و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا (انسان، ۸) و انسان هایی که این امر مهم را فراموش کرده اند، مورد سرزنش و عتاب قرار می دهد _” و چرا یکدیگر را بر طعام مستمندان تشویق نمی کنید.”(فجر، ۱۸) _ به سازی سطح زندگی مؤمنان در ایام غدیربحث توسعه در زندگی یکی از اهداف پسندیده دینی به شمار می رود که در زمینۀ زندگی فردی و اجتماعی به آن فراخوان شده است و پیامبران و اولیای الهی در تاریخ زندگی خود، همواره تحقق بخش آن بوده اند. مقصود از توسعۀ زندگی در فرهنگ دینی افراط و زیاده خواهی در رفاه مادی و انباشت سرمایه نیست بلکه ارتقای «میزان بهره مندی و تأمین نیازها و خواستههای مادی، فرهنگی و تربیتی انسانها» است. (انصاری، ص ۱۶-۱۷) توسعۀ بر خانواده خود و دیگران، هر دو مصداقی برای فضیلت اخلاقی دگر خواهی به شمار می آید. بنا بر آموزه های اهل بیت علیهم السلام در مواقع و ایام متعددی این فضیلت خواهی ارج و اهمیت بیشتری می یابد و بر آن ترغیب بیشتری لازم می آید که روز عید غدیر یکی از آن زمان ها است. او حضرت رضا علیه السلام را در روز غدیر مشاهده کرده در حالی که جمعی از خواص در محضرش بودند و حضرت آنها را برای افطار نگه داشته بود و به منازل آنها [برای اهل و عیالشان] طعام، گندم، هدیه ها، لباس و حتی انگشترها و کفشهایی فرستاده بود و احوال آنها و اطرافیان خودش را تغییر داده بود. همینطور اسباب و وسایلی که قبلاً برای حضرت استفاده می شد، (چینش منزل) نو شده بود و در این حال، حضرت فضایل این روز (عید غدیر) و تقدم و شرافت آن را بیان می کرد.» پیمان اخوت و برادری بستن در روز غدیراز آموزه های اسلام ایجاد اخوت و برادری میان انسان هاست و یکی از این آموزه ها عقد اخوت می باشد؛ پیوندی که میان دو مسلمان بسته می شود تا با یکدیگر برادر باشند. معروف ترین عقد اخوت مربوط به زمانی است که پیامبر بین مهاجرین و انصار پیمان بست و علی (ع) را با خود برادر دانست – این پیمان در بسیاری از منابع معتبر نقل شده است تا جایی که منابع اهل سنت نیز این واقعه را آورده اند و علامه امینی در کتاب الغدیر به پنجاه مورد از آنها اشاره کرده است.- در حقیقت “پیمانی که پیامبر (ص) بین مهاجرین و انصار بست، بین دو نژاد و دو طبقه غیر متجانس و بین فقیر فاقد هیچ چیزی که از مکه آمده بود با کسی که صاحب خانه و همه چیز است، بسته شد و این بدان معناست که این برادری تنها در مرحله تعارف و تشریفات ظاهری و مثل احزاب امروز و افراد همکار حزبی امروز نبود و از مرحله برادری و برابری هم تجاوز کرد و به مرحله ایثار رسید تا جایی که آیه ” و یؤثرون علی انفسهم و لو کان بهم خصاصه” در شان آنها نازل شد.”(مطهری، مرتضی، یادداشت های استاد مطهری، ج، ۱۳، ص ۱۳۷) منابع:۱- امینی، عبدالحسین، حیات جاویدان، ( خلاصه ۲۲ جلد ترجمه فارسی کتاب الغدیر)، عبدالله عصام رودسری، انتشارات آویدا، ساری، ۱۳۹۴ ۲- امینی، عبدالحسین، خلاصه الغدیر در هزار نکته، تلخیص: معراجی، محمدرضا، انتشارات انتظار سبز، قم ۱۳۸۸٫ ۳- انصاری،حسین، دولت آفتاب، نشر کاتبان، مشهد ۱۳۸۵. ۴- حکیمی، محمدرضا، سرود جهشها، چاپ چهاردهم، دلیل ما، قم، ۱۳۸۹ ۵- حکیمی محمدرضا، حکیمی محمد، حکیمی علی، الحیات، ترجمه: احمد آرام، چاپ دوازدهم، دلیل ما، قم ۱۳۹۵٫ ۶- قمی، شیخ عباس، مفاتیح الجنان، ترجمه: الهی قمشه ای، انتشارات آیین دانش، قم ۱۳۸۷٫ ۷- کلینی، محمدبن یعقوب، اصول کافی، تهران انتشارات مکتب اسلامی، ۱۳۸۲٫ ۸- محدثی، جواد، اخلاق اسلامی، دلیل ما، چاپ اول، قم، زمستان ۱۳۹۲٫ ۹- مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، چاپ هشتم، قم ۱۳۷۲٫ ۱۰- مجموعه دارالصادق اصفهان، واحد پژوهش، روی دست آسمان، غدیر، مباهله، مناقب امیرالمومنین، انتشارات شریعت، اصفهان، عید غدیر ۱۴۳۰٫ ۱۱- مجموعه فرهنگی امام صادق«ع»، سایت ششم، گروه پژوهش های دینی یک، غدیر در نگاه علامه حکیمی، شهریور ۱۳۹۶٫ ۱۲- همان، کارگر، نجما، بررسی ابعاد اخلاقی غدیر، شهریور ۱۳۹۸٫ ۱۳- نور مگز ، بندرچی، محمدرضا، عید غدیر در فرهنگ شیعی، مجله اخلاق، شماره ۴ و ۵، بهار ۱۳۸۰٫ ۱۴- زمانی، احمد، غدیر در سیره اهل بیت (ع)، فرهنگ کوثر، شماره ۲، ۱۳۷۶ ensani. ir. ۱۵- عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، اسلامیه، ج۱۰٫ |
یک نظر بگذارید