مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجتالاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […] |
اخلاق اسارت؛ بازخوانی الگوی رفتاری حضرت زینب (س) در دوران اسارت
نویسنده: نجما کارگر (پژوهشگر مجموعه دینی امام صادق (ع) میبد)
ارسال شده در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۹۹ چکیدهاسارت به دست دشمنانی بی رحم، کینه توز، بی وجدان و خون ریز، چون لشکریان یزید بسی زجر آور و جانکاه است. حضرت زینب (س) روزها و شب ها را در چنین شرایط سخت و طاقت فرسایی سپری کردند، اما در رفتار و گفتار ایشان چیزی جز شکوهمندی، وقار، زیبایی و آموزه های عالیِ انسانیت و دینداری بر جای نمانده است. حضرت زینب (س) با فضایل و بزرگی و زیبایی های اخلاقی خویش تاریخ اسلام را منور و مزین نموده است. مقاله حاضر با هدف بیان اخلاق حضرت زینب (س) در دوران اسارت در صدد است تا الگوی موفقیت یک زن مسلمان را با توجه به تمام مشکلات و مصیبت هایی که آن دوران دارد را، ارائه نماید. مقدمهروشن ترین و با شکوه ترین دوران زندگانی حضرت زینب (س) برهه ای است که همراه با امام حسین (ع)، کاروان عشق و شهادت را همراهی می کرد و شکوه و عظمت می آفرید. حضور دختر علی (ع) در تمام صحنه های حرکت عاشورا کاملا مشهود است؛ چه آن زمان که خانه و زندگی را به عشق و همراهیِ با امام حسین (ع) رها کرد و چه آن زمان که داغ برادر و مصیبت واقعه عاشورا و سختی های اسارت او را از پای در نیاورد و به تمام وظایف انسانی و اخلاقی خویش عمل نمود. حضرت زینب (س) نمونه ای کامل، انسانی و اخلاقی از چهره یک زن مسلمان است؛ و در عصر حسین (ع) یگانه زنی بود که توانست همگام با حسین (ع) پیش رود و پیام عاشورا را با اعمال و رفتار و حرکت های درست و اخلاقی خویش در تاریخ ثبت کند. حضرت زینب (س) با اینکه در اسارت شقی ترین و بی اخلاق ترین انسان های روی زمین بودند، هیچگاه خویشتن را نباخت و ضعف و سستی در وجود مبارکش راه نیافت و در لباس اسارت هم قدرتمند، با صلابت و اخلاقی ظاهر شد. در این نوشتار سعی شده است برخی از رفتارها و اخلاق های حضرت زینب (س) مانند؛ ایمان و توکل بر خدا، صبر و شکیبایی، فصاحت و بلاغت کلام، فداکاری و از خود گذشتگی، عطوفت و مهربانی، حفظ عزت نفس همراه با شجاعت، حس مسئولیت و انجام وظیفه در دوران اسارتِ آن بانوی بزرگ را بررسی نماییم. اخلاقواژه «اخلاق» در اصل عربی و جمع «خُلق» و «خُلُق» است و در لغت به معانی گوناگونی آمده است. گاهی اخلاق به معنای خلق و خوی، رفتار عادت شده و مزاج به کار می رود. عموم لغت شناسان «خُلق» را با واژه «خَلق» هم ریشه دانسته اند. اما بین «خُلق» (به ضم اول) و «خَلق» (به فتح اول) در معنا تفاوت وجود دارد. راغب اصفهانی در کتاب المفردات گفته است: «خُلق» (به ضم اول) به قوا وسجایایی که با بصیرت (چشم دل) درک می شوند، اختصاص دارد ولی «خَلق» (به فتح اول) به هیئت، اشکال و صورت هایی که با چشم ظاهر، قابل رؤیت و درک هستند، اختصاص دارد. علمای علم اخلاق نیز برای علم اخلاق تعاریف متعددی بیان کرده اند. شایع ترین کاربرد اصطلاحی اخلاق، در میان دانشمندان اسلامی عبارت از: «صفات نفسانی راسخ و پایداری که موجب می شوند افعالی متناسب با آن صفات به سهولت و بدون نیاز به تأمل … از آدمی صادر شود. اخلاقیات و اصول اخلاقی، از جمله مباحثی است که به کارگیری آن در جامعه مورد تأکید اسلام است، به طوری که پیامبر اسلام هدف از رسالت خویش را به کمال رساندن مکارم اخلاقی معرفی کرده اند. (برگرفته از: عبادی نیا، مهدی؛ دیبا، حسین؛ بررسی تعارضات اخلاقی اسارت و راه های برون رفت از آن با رویکرد اسلامی) شکوه اخلاقی حضرت زینب (س) در ایام اسارتاسارت به معنای «بستن کسی با زنجیر و طناب چنانکه گویند _أسرتُ القَتَبَ یعنی زین و برگ را بر پشت مرکب بستم- اسیر را هم به همین مناسبت اسیر نامیده اند، که مقید و محدود می شود و سپس به هر چیزی که گرفته شده و مقید است اسیر گفته اند، هر چند که با چیزی هم بسته نشود.» (راغب اصفهانی، ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن، ص ۱۷۴) ایمان و توکل بر خداحضرت زینب (س) در دوران اسارت با تکیه بر ایمان و توکل به خدا تمام آن شرایط بحرانی را تحمل کردند. زینب کبری یقین داشتند که افعال الهی از روی حساب و عادلانه است و بنابراین در هیچ یک از دشواری ها شِکوه نکردند و با توکل و ایمان بر خدا آن مسیر و دوران سخت را طی نمودند. آن حضرت یقین داشت که ظلم دشمنان بدون کیفر، و زحمات شهدا و اسرا نیز بدون پاداش نخواهد ماند. ایمان به خداوند و توکل بر او سیره انبیای الهی است و حضرت زینب می داند هر که خدا را یاری کند خداوند هم او را یاری می کند. تألمات روحی برای حضرت زینب (س) هم سنگین هستند «ولی چون هدف او به بی نهایت وصل است از پای در نمی آید و دچار ستوه و گرفتاری نمی شود. می داند که خدای شاهد بر اوست و سختی هایی را که در راه او تحمل کرده می بیند.» (همان، ص ۱۸۸) صبر و شکیبایییکی از صفات عظیم و اخلاق بزرگ حضرت زینب (س) در دوران اسارت صبر است. «صبری فعال و هدفدار که دشمن را به عجز می کشاند. وقتی شعر بی وفایی دنیا را در شب عاشورا از برادر می شنود، بی تاب می شود. ولی آنجا که مسأله رسالت مطرح می گردد، صبورانه در مقابل دشمن به ایراد خطبه می پردازد.» (نقی پور فر، ولی الله؛ علی زاده، محمد؛ یاوری سرتختی، محمد جواد؛ نقش حضرت زینب در مدیریت بحران سیاسی – مذهبی دوران اسارت) زینب کسی است که با تمام وجود در برابر مشکلات و سختی های دوران اسارت صبر کرد و آنچنان ایستاد که تاریخ را به حیرت وا داشت. «او در برابر مردم جاهل و ناآگاه شهرها و آبادی ها، در برابر مردم تحمیق شده و بی خبر، در برابر برنامه ریزی های دستگاه جبار و حیله گر، با صبورانه ترین شیوه های تحمل به پیش رفت.» (قائمی، علی، زندگانی حضرت زینب (س)، ص، ۱۳۲) زینب جز از راه صبر نمی توانست دوران اسارت را به سر برد. «همه در تعجب اند که چگونه زنی ممکن است آن همه مصیبت و رنج ببیند و در اسارت هیچ از خود سخن نگوید… و از خود هیچ اظهار عجزی نشان ندهد.» (همان، ص ۱۳۳) حضرت زینب (س) مقاومتی از خود در آن دوران نشان داد که هیچ کس را توان بروز آن نبود. «او اشک و آه و ناله طبیعی را که هر مصیبت دیده ای در برابر مرگ عزیزان دارد پنهان می کرد، و آثار غم و اندوه را از چهره خود می زدود تا کودکان و اسیران خود را نبازند.» ( همان، ص ۱۳۵) فصاحت و بلاغت در کلامبخشی از کمالات و سجایای حضرت زینب (س)، فصاحت و بلاغت کلام اوست. نمونه سخنان او که در تاریخ به جای مانده، بهترین گواه بر این مدعاست. «جاحظ که خود ادیبی در عرب است… روایت کند که پس از شهادت حسین (ع) وارد کوفه شدم که همزمان با ورود اسیران اهل بیت در کوفه و زمان ایراد خطبه توسط زینب بود. من هیچ زن اسیر و امان داده ای را گویاتر از او ندیدم، چنان سخن می گفت که گویی سخنان از زبان علی (ع) خارج می شدند… داوری تاریخ این است که به جز فاطمه (س) دختر پیامبر (ص)، زنی را چون زینب سراغ نداریم که در این درجه از فصاحت و بلاغت سخن گفته باشد… ادیبه ای که در عین آن مخمصه ها و بحران ها با همه دردمندی ها، سجع و قافیه را از دست نداد و ادیبانه سخن گفتن به صورت ملکه ای از او در آمده بود. در مجلس ابن زیاد عباراتی خطاب به او گفت که ابن زیاد از فرط شتابزدگی و حیرانی، راه مسخرگی در پیش گرفت و گفت خوب بنگرید که او به سجع و قافیه سخن می گوید… اما عبارت بالبداهه زینب که در عین حزن و تأثر بیان می شد چنین بود: (خطاب به ابن زیاد) تو مهتر و آقای ما را کشتی و از خویشاوندانم کسی بر جای نگذاشتی و شاخ و بال مرا بریدی. ریشه ما را از هم گسستی. اگر درمان درد تو در این بود بدان شفا یافتی… خطبه های زینب بدن ها را می لرزاند، صداها را در گلوها خاموش می کرد، و حتی به گفته بزرگی زنگ شتران را از نوا می انداخت.» (همان، ۱۴۰-۱۳۷) فداکاری و از خود گذشتگیزینب (س) در طول دوران اسارت با وجود رنج ها و مصائب جانکاهی که داشت، سرپرستی کودکان یتیم و حمایت از زنان و بانوان اسیر و نگهداری از امام سجاد (ع) را بر عهده گرفت. زینب در این مسیر راه مادر را در پیش گرفت. آن بانوی بزرگ در ایام کودکی شاهد بود که مادر بزرگوارش فاطمه (س) چگونه با فداکاری و گذشت از اسلام و امامت علی (ع) دفاع کرد و همچنان دیده بود که چگونه مادر جانش را به خاطر این خودگذشتگی از دست داد. اینک اسلام و اهل بیت پیامبر (ص) و پیروان آن نیاز به دفاع و حمایت دارند و شخصیتی را می طلبند که بخاطر آن از خویش بگذرد؛ و چه کسی بهتر از زینب؛ فرزند علی و فاطمه می تواند چنین جانانه و فداکارانه از اسلام و پیروان راستین آن دفاع کند؟! محبت ورزی و مهربانی کردن«زینب در مسیر کربلا و اسارت، کودکان را در آغوش می گرفت، به آن ها محبت می کرد و با هرکدام از آن ها به زبان خودشان سخن می گفت و آن ها را آرامش می داد.» (قائمی، علی، زندگانی حضرت زینب (س)، ص ۲۴۴) زینب اسیر و در احاطه دشمن است؛ ولی سرپرستی اسیران را بر عهده دارد و با آن ها با عطوفت و مهربانی رفتار می کند. کودکان گرسنه و آزرده به او پناه می برند و زنان اسیر او را مأمن و پناهگاه خویش می بینند؛ با اینکه او عزیزترین ها را از دست داده و داغدیده است ولی هیچگاه از رأفت و عطوفت تهی نمی گردد. شجاعت در حفظ عزت نفسشجاعت و نترسیدن از دشمن همراه با حفظ عزت نفس، یکی از بارزترین سیره اخلاقی حضرت زینب (س) در این دوران است. زینب هیچ گاه روح مغلوب و شکست خورده نداشت و در تمام مراحل اسارت تضرع و التماسی از او مشاهده نشد. «زینب (ع) قوت روح دارد و ضعف از خود نشان نمی دهد.» (عباسی غریب، محمد علی، زینب (ع) و شخصیت تاریخی او، ص ۱۳۵) او مجسمه شهامت و شجاعت بود. احساس مسئولیت و انجام وظیفهشاید به جرأت بتوان گفت مهمترین خصوصیت اخلاقی زینب در دوران اسارت، حس مسئولیت و انجام وظیفه ای بود که خویشتن را مسئول و موظف به انجام آن می دید و هیچگاه با همه رنج ها و دردهایی که داشت شانه از بار آن خالی نکرد. احساس مسئولیت و انجام وظیفه بود، که زینب در شرایط سخت اسارت، هم به کودکان می رسید و هم زنان داغدار را دلداری می داد و هم جراحت پایشان را مرهم می نهاد و هم زخم هایشان را مداوا می نمود. انسان در هر دوره و مرحله از عمر خود باید بپرسد که وظیفه و تکلیف او چیست؟ اینک چه باید کرد؟ رمز جاودانگی شخصیت های بزرگی چون حضرت زینب (س)، این است که آن ها در سخت ترین شرایط هم به وظایف خود عمل کردند و شانه از بار مسئولیت خالی نکردند. طبیعی است که احساس مسئولیت و انجام وظیفه در آن شرایط سخت و طاقت فرسا رنج و مرارت زینب (س) را دوچندان می کرد، اما آن بانوی بزرگ حاضر نشد بخاطر راحتی و آسایش خویش دست از مسئولیت های خود بردارد. حس مسئولیت بود که زینب را وادار به سخنرانی های بلیغ و فصیح در کاخ یزید و ابن زیاد کرد. اگر زینب احساس مسئولیت نمی کرد، نمی توانست پیام عاشورا را به همگان برساند و رایحه ی عطر حسینی را در سرزمین شام و کوفه بپراکند و جوی را که حکومت بر علیه آن ها درست کرده بود، به نفع اهل بیت و اسرا تغییر دهد. حس مسئولیت و انجام وظیفه ی زینب بود که خصم را تا بدان حد به ستوه آورد که یزید اظهار ندامت کرد و گفت ابن زیاد مرا وادار به کشتن حسین (ع) کرد. زینب خود را تداوم بخش نهضت عاشورا و پیام رسان خون حسین (ع) می داند که چنین خویشتن را در این دوران به رنج و تعب می اندازد. دفاع از مکتب و انجام وظیفه در آن شرایط بحرانی کار آسانی نبود، سختی و دشواری های فوق العاده ای داشت که دختر علی (ع) از عهده آن نیکو بر آمد و با گام های محکم در آن راه پیش رفت. منابع:۱. اسماعیلی یزدی، عباس، سحاب رحمت؛ تاریخ سوگنامه حضرت سید الشهداء، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ پنجم، زمستان ۱۳۸۳٫ |
یک نظر بگذارید