مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) نهادیست مردمی. این مجموعه در سال ۱۳۶۴ شمسی، با ارشادات و راهنمایی های استاد علامه محمدرضا حکیمی و با اشراف و سرپرستی حجتالاسلام سید علی محمد حیدری، و با کوشش تنی چند از روحانیون ،پزشکان و پیشه وران تاسیس گردید. نهاد فوق مشتمل بر واحد های متعدّد فرهنگی، اجتماعی، کتابخانه، […] |
کارکرد عقل از منظر امام صادق(ع) در روایات کتاب عقل و جهل در اصول کافی
نویسنده: چکیده نویس: علی محمد وحیدی
ارسال شده در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۸ چکیده مقاله “عقل و کارکردهای آن از منظر امام صادق (علیه السلام) در روایات کتاب العقل و الجهل اصول کافی”(اصل مقاله از: دکتر سید ابوالقاسم نقیبی، در کتاب: مبانی و روش اندیشه علمی امام صادق (ع)، تألیف جمعی از نویسندگان، به کوشش احمد پاکتچی، انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران، ۱۳۹۱. جلد اول، از صفحه ۱۳۴ تا ۱۴۸) ۱٫ معناشناسی عقل۱-۱٫ معنای عقل از دیدگاه لغتشناسانعقل در لغت عرب به معنای منع، نهی، امساک، حبس و جلوگیری است. (جوهری، ۱۳۶۸، ج۴، ص ۱۷۶۹) و راغب اصفهانی بر این باور است که عقل به قوهای که آماده قبول علم است گفته میشود. (راغب اصفهانی، ۱۳۶۳، ج۲، ص ۲۱۷) فارس بن زکریا می نویسد عقل از آن جهت عقل نامیده میشود که انسان را از گفتار و کردار زشت باز میدارد. (احمد بن فارس بن زکریا، بی تا، ج۴، ص ۶۹) ۲-۱٫ معنای اصطلاحی عقل از دیدگاه برخی حکیمان اسلامیدر اصطلاح کلام قضایای ضروری و مورد پذیرش همگان یا اکثریت (یعنی علوم ضروری) عقل خوانده میشود. (حائری یزدی، ۱۳۶۰، ص ۲۴۰-۲۴۱) و در اصطلاح فلسفه نیز عقل گاهی به خود قوه درککننده اطلاق میگردد و گاهی به ادراک حاصل از آن. (صدرالمتألهین، ۱۹۸۱، ج۳، ص ۴۱۸ به بعد). ۳-۱٫ معنای عقل در آثار برخی محدثانمحدثان نیز با عنایت به کثرت روایات معصومین (علیهم السلام) در زمینه عقل و تتبع در معانی اراده شده در هر یک، معانی عقل را دستهبندی و ارائه نمودهاند چنانکه علامه مجلسی در کتاب مرآت العقول فی شرح اخبار آل رسول نگاشته شده است معانی اصطلاحی عقل را در شش معنی ذیل خلاصه نموده است:
۴-۱٫ معنای عقل از دیدگاه امام صادق (علیه السلام)امام صادق (علیه السلام) در زمینه آفرینش عقل میفرماید: «ان الله عزّوجلَّ خَلَقَ الْعَقْلَ وَ هُوَ أَوَّلُ خَلْقٍ خَلَقَهُ مِنَ الرُّوحَانِیِّینَ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ مِنْ نُورِهِ فَقال لَهُ أدبر فأدبَر ثم قال أقبِل فَاقبَل فقال الله تبارک و تعالی خلقتک خلقاً عظیماً و کَرَّمتُک علی جمیع خلقی … .» (کلینی، ۱۳۸۳، ج۱، ص ۲۱) در این روایت امام صادق (علیه السلام) از عقل به عنوان موجود نورانی، روحانی و اولین مخلوق یاد نموده است. خداوند او را عظیم و کریم آفریده است؛ یعنی در آفرینش او عظمت و کرامت قرار داده است. بدین جهت در روایت دیگری امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «إن الله ما خلق خلقاً افضل من العقل» یعنی خداوند مخلوقی برتر از عقل خلق نکرده است. (عاملی، ۱۴۲۸ق، ج۱، ص ۴۰۶) امام صادق (علیه السلام) با رویکرد تبیین کارکردهای متنوع شناختی و رفتاری عقل، ما را به دریافت معنای گوناگون آن رهنمون شدهاند. لذا بایسته است برای دریافت جامع دیدگاه آن امام نسبت به ماهیت عقل، کارکردهای آن را ارائه نماییم. ۲٫ کارکردهای عقل از منظر امام صادق (علیه السلام)محمدبنیعقوبکلینی مباحث اثر شریف کافی را با کتاب العقل و الجهل شروع نموده است که از اهمیت و اولویت عقلشناسی بر دیگر معارف از منظر وی حکایت دارد. کتاب العقل و الجهل مشتمل بر ۳۴ حدیث است که نیمی از این احادیث از امام صادق (علیه السلام) است. با امعان نظر در احادیث منقول از امام صادق (علیه السلام) درمییابیم که امام با روی آوردهای متفاوت متناسب با سؤال یا ویژگیهای سائل یا دیگر مقتضیات، به تبیین ماهیت عقل و معانی گوناگون و کارکردهای متفاوت آن پرداختهاند. برخی کارکردهای عقل از منظر آن حضرت عبارتند از: ۱-۲٫ معیار شناخت خداوندیکی از مهمترین کارکردهای شناختی عقل خداشناسی است. امام صادق (علیه السلام) در این زمینه میفرماید: « … فبالعقل عرف العباد خالقهم و انهم مخلوقون و انّه المدبِّر لهم و انّهم المدبَّرون و أنه الباقی و هم الفانون … » (کلینی، ۱۳۸۳، ج۱، ص ۲۹) یعنی آدمیان با عقل، خالقشان را میشناسند و به مدبر بودن او برای آنها و بهرهمندی آنها از تدبیر او اذعان مینمایند و به باقی بودن او و فانی بودن خود اعتراف میکنند. ۲-۲٫ عقل و درک حسن و قبحبایدها و نبایدها علاوه بر هستها و نیستها متعلق ادراک عقل قرار میگیرند. از منظر امام صادق (علیه السلام) آدمیان همانگونه که با عقل خود خالق خویش را میشناسند. حسن و قبح اشیاء را نیز درک میکنند. «و عرفوا به الحسن من القبیح» (کلینی، ۱۳۸۳، ج۱، ص۲۹) ۳-۲٫ پرستش خداوند و اکتساب بهشتدر روایت سوم کتاب العقل و الجهل، سائل از ماهیت عقل سؤال میکند امام صادق (علیه السلام) با ارائه ثمره و نتیجه آن که همانا پرستش خداوند و اکتساب بهشت است، «ما عبد به الرحمان و اکتسب به الجنان» (کلینی، ۱۳۸۳، ج۱، ص۱۱) به عقل به معنای ملکهای که انسان را به خیرات و منافع رهنمون میشود اشارت دارد. عقل با شناخت و معرفتی که از خداوند متعال به دست میدهد آدمی را به عبودیت فرا میخواند که کارکرد وثمره آن تحصیل بهشت خواهد بود. ۴-۲٫ عقل عامل دینداریامام صادق (علیه السلام) در عبارت «من کان عاقلاً کان له دین و من کان له دین دخل الجنه» (عاملی، ۱۴۱۴ق، ج۱، ص۱۱) در این گزاره امام، نسبت و رابطه عقل و دین را یادآور میشود، بین آندو وحدت و یگانگی قائل است؛ به نحوی آنچه با عقل دریافت میشود با تعالیم دینی از یک حقیقت برخوردارند یعنی بین تعالیم دینی و موازین عقلی تنافی و ناسازگاری وجود ندارد، لذا عقل عامل دینشناسی و دینداری انسان است و آدمی را به بهشت نایل میسازد. ۵-۲٫ اعتباریابی اعمال به عقل و تناسب پاداش با مقدار عقلدر آموزههای امام صادق (علیه السلام) سنجش و ارزیابی اعمال انسانها به عقل آنها است، چنانکه سلیمان دیلمی به امام صادق (علیه السلام) عرض میکند فلانی در عبادت و دیانت و فضیلت چنین و چنان است امام فرمود: عقلش چگونه است؟ گفتم: نمیدانم، فرمود: پاداش به اندازه عقل است. (حر عاملی، ۱۴۱۴ق، ج۱، ص۱۰) ۶-۲٫ عقل هدایتبخش انساندر روایت سماعه، امام (علیه السلام) شناخت جنود عقل و جهل را سبب هدایت دانسته است. در این بیان امام تنها به بیانی کلی اکتفا نکرده است بلکه با بهرهگیری از روش تقابل معنایی، جنود عقل و جهل را شمارش نموده است. در این رویآورد امام (علیه السلام) با هفتاد و پنج عنوان، از لشکریان عقل نام میبرد و در مقابل آن از جنود جهل با هفتاد و پنج عنوان یاد مینماید. به عنوان مثال، عدل در مقابل ظلم، شکر در مقابل کفران، رحمت در مقابل غضب، پاکدامنی در مقابل رسوائی، تواضع در مقابل کبر، معروف در مقابل منکر، از جنود عقل در مقابل جهل به شمار آمده است. ۷-۲٫ عقل مقوم نوع انسانیبر اساس فرمایش امام صادق (علیه السلام) عقل پایه شخصیت انسان است «دعامه الانسان العقل» (حر عاملی، ۱۴۱۴ق، ج۱، ص ۲۵) ممکن است منظور از عماد بودن عقل برای آدمی به جهت قوام نوع انسانی به عقل باشد، زیرا در صورت عدم عقل، نوع نیز منتفی است. علاوه بر آن قوا و صفات دیگر آدمی چون هوش، فهم، حافظه و دانش از عقل سرچشمه میگیرد. «العقل منه الفطنه و الفهم و الحفظ و العلم» و با نیروی عقل آدمی به کمال میرسد. «بالعقل یکمل» عقل، انسان را به حق رهنمون میگردد «و هو دلیله» و به او بصیرت میبخشد «و مُبصِرُه» و گشایشگر امور دینی و دنیوی اوست. «و مفتاح امره» بنابراین عقل از عناصر و قوای بنیادین نوع انسانی و از وجوه تمایز او با دیگر موجودات به شمار میآید. ۸-۲٫ عقل و تعمیق ایمانگرایشهای والا و معنوی و فوق حیوانی انسان آنگاه که پایه و زیربنای اعتقادی و فکری پیدا کند نام «ایمان» را به خود میگیرد. (مطهری، ۱۳۸۱، ص۲۴) ایمان به انسان امید، مقصد، جهت و نیرو میبخشد. بسیاری از عناصر ایمانی به وسیله عقل در وجود مؤمن شکل میگیرند. ایمان و عقل نه تنها با یکدیگر تضادی ندارند بلکه مکمل و متمم یکدیگرند. ۹-۲٫ عقل منبع دریافت حقایق، معارف و احکام الهیامام صادق (علیه السلام) عقل را راهنمای مؤمن دانسته است «العقل دلیل المؤمن» (طوسی، بی تا، ج۱، ص ۲۵)؛ یعنی با راهنمایی عقل، انسان به حقایق معارف و مقاصد دینی دست پیدا میکند؛ بدین جهت عقل را باید ابزار شناخت حقایق علوم الهی و معارف دینی دانست چنانکه امام صادق (علیه السلام) از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل میکند که آن حضرت میفرمود: «بالعقل استخرج غور الحکمه» یعنی عمق حکمت به وسیله عقل استخراج میشود و «بالحکمه استخرج غور العقل» یعنی عمق عقل به وسیله حکمت بیرون میآید؛ یعنی عقل با ادراک حقایق عقلیه و تحصیل معارف حکمیه، نفس را از قوه به فعل و از نقص به کمال خارج میکند. (فیض کاشانی، ۱۴۳۰ق، ج۱، ص ۱۲۳) فقیهان با درک اهمیت و جایگاه عقل علاوه بر آنکه در فهم آیات و روایات از عقل به عنوان ابزار بهره میجویند، آن را به عنوان منبع استکشاف حکم شرعی به شمار آوردهاند. ۱۰-۲٫ عقل عنصر سازنده حُسن خلقامام صادق (علیه السلام) فرموده است: «اکمل الناس عقلاً احسنهم خلقاً» (کلینی، ۱۳۸۳، ج۱، ص۲۳) کاملترین آدمیان از نظر عقل، خوشخلقترین آنهاست یعنی عقل از عناصر سازنده اخلاق نیکو به شمار میآید. مولف در این مقاله به توضیح و بررسی دو عامل دیگر از جمله فعلیت عقل و کمال انسان و عقلانیت و رستگاری پرداخته است. که در ضمن موارد دهگانه اشارهای به آندو شد. ۳٫ جنود عقل و جهل در تعالیم امام صادق (علیه السلام)در روایت سماعه از امام صادق (علیه السلام) عقل و جهل دارای جنود و لشگر تلقی شدهاند که از نظر کمّی هر یک دارای هفتاد و پنج لشگر هستند؛ یعنی هیچ یک بر دیگری برتری کمّی ندارد. امام صادق (علیه السلام) با بهرهگیری از روش شناساندن اشیاء به اضدادشان، جنود عقل و جهل را معرفی نمودهاند. از منظر روششناسی، روش مذکور، سازوکارهای شکوفایی عقل را در وجود آدمی به دست میدهد. امام با معرفی جنود شیطان، آسیبهای شکوفایی عقل را نیز ارائه دادهاند، لذا حدیث سماعه دارای دو نوع رویآورد ایجابی و سلبی در مقوله عقل است. جنود عقل مبین رویآورد ایجابی یعنی ارزشها و بایدها و جنود جهل، معرف ضد ارزشها و نبایدهاست. چنانکه قناعت از جنود عقل یک باید، و حرص و آز از جنود جهل یک نباید اخلاقی است. رجاء و امیدواری از جنود عقل یک ارزش اخلاقی، و قنوط و ناامیدی از جنود جهل و از نبایدهای اخلاقی به شمار میآید. راستگویی از جنود عقل یک ارزش اخلاقی، و دروغگویی از جنود جهل از نبایدهای اخلاقی است. بررسی تحلیلی جنود عقل و جهل ما را به این واقعیت رهنمون میشود که جنود عقل و جهل تعالیم سه گانه اعتقادات، اخلاق و احکام را شامل می شود چنانکه گزارههایی چون «الایمان و ضدّهُ الکفر» و «التصدیق و ضدّه الجحود» ناظر به آموزههای اعتقادی، و گزارههایی چون «التوکل و ضِدَّه الحرص» و «الحلم ضدّه السفه» ناظر به آموزههای اخلاقی، و گزارههایی چون «الحجّ و ضِدّه نبذ المیثاق» و «الصوم و ضده الافطار» از شمول جنود عقل و جهل نسبت به احکام حکایت دارد. لذا میتوان اذعان نمود که عقل از سازوکارهای متنوع برای کارکردهای شناختی-رفتاری برخوردار است. ساماندهی جنود عقل و جهل با اعتبارات گوناگون و تجزیه و تحلیل آن، نتایج با ارزشی را بهدست میدهد که نوشتار دیگری میطلبد.
یک نظر برای این مطلبیک نظر بگذارید |
[…] http://www.sheshom.net/1398/04/%da%a9%d8%a7%d8%b1%da%a9%d8%b1%d8%af-%d8%b9%d9%82%d9%84-%d8%a7%d8%b2-… […]